Paula ja Ville pitävät Rekkakuskien autot tienaamassa - ”Salama oli lamaannuttanut Tytin täysin”

Rento meininki yhdistyy kovaan osaamiseen Volvo Truck Centerissä Jyväskylässä. Mekaanikko tekee nykyään työtään myös etänä. Nykyaikainen huolto helpottaa asiakkaan elämää.
Rekkakuskit Suomi -sarjasta tutut mekaanikko Ville Pölkki ja esihenkilönä toimiva Paula Rahkonen viihtyvät työssään.
Rekkakuskit Suomi -sarjasta tutut mekaanikko Ville Pölkki ja esihenkilönä toimiva Paula Rahkonen viihtyvät työssään.

– Lopulta tulee aina joku hauska letkautus, vaikka autolle olisi käynyt mitä, naurahtaa Paula Rahkonen kuvaillessaan asiakkaidensa eli raskaan kaluston ammattikuljettajien huumorintajuista luonnetta.

 

Nelosen uusi Rekkakuskit Suomi -sarja seuraa ammattikuljettajien työtä ja elämää eri puolilla Suomea. Työnjohtajana Volvo Truck Centerillä Jyväskylässä työskentelevä Rahkonen vilahtaa sarjassa hänkin, kuten Rahkosen kanssa työskentelevä mekaanikko Ville Pölkki.

 

Molemmat ovat aloittaneet työt Volvolla jo noin kaksitoista vuotta sitten. Kumpikaan ei ole päätöstä katunut, vaan hyvä työnantaja, kiinnostava työ ja rennot työkaverit ovat saaneet jäämään.

 

– Ei sitä nuorena osannut miettiä joka kantilta, että onko työpaikka hyvä vai ei. Vasta jälkeenpäin olen huomannut, että tuli oikeastaan vahingossa tehtyä erinomainen valinta, hän toteaa.

 

– Meillä pidetään työntekijöistä todella hyvää huolta, Rahkonen sanoo.

 

– Volvolla on hyvät edut puhelimesta lähtien, erinomainen työterveyshuolto, kaikki vakuutukset kunnossa ja jopa henkilöstörahasto. Jokaisella mekaanikolla on oma työkalupakki, eikä työvaatteita tarvitse viedä kotiin pyykättäväksi.

Osaaminen näkyy palkassa

 

Pölkki sanoo arvostavansa myös palkkausta, joka antaa mahdollisuuden vaikuttaa itse omaan tulotasoon.

 

– Pelkkä peruspalkka on sekin jo hyvä, mutta riippuen omasta työpanoksesta ja esimerkiksi halusta päivystää, voi ansioihin vaikuttaa hyvin paljon, hän sanoo.

 

Päivystys Volvo Truck Centerillä tarkoittaa yövuoroa iltakymmenen ja aamuseitsemän välillä. Silloin on oltava tarvittaessa valmis lähtemään tien päälle tai vastaanottaa asiakas halliin.

 

Myös työn vaativuus vaikuttaa palkkaukseen. Työt on jaettu eri ryhmiin ja jos osaamista löytyy hoitaa myös kimurantimpia hommia, parantaa se perustuntipalkkaa.

 

– Asenne on tässä työssä mielestäni se, joka ratkaisee, Pölkki sanoo ja Rahkonen myötäilee.

Volvolla on hyvät edut puhelimesta lähtien, erinomainen työterveyshuolto, kaikki vakuutukset kunnossa ja jopa henkilöstörahasto.

– Hommaan pitää olla intoa ja paloa. Silloin siinä voi myös kehittyä. Kaikkea ei tarvitse osata heti, sillä meillä opetetaan ja koulutetaan henkilökuntaa jatkuvasti, hän sanoo.

 

Osa ihmisistä tulee Volvolle rekrykoulutuksen kautta. Hyväksytysti rekrykoulutuksen suorittaneille Volvo tarjoaa mahdollisuuden jatkaa noin kaksi vuotta kestävässä oppisopimuskoulutuksessa, ja myös muita oppisopimuskoulutuksia järjestetään jatkuvasti.

 

Asenteen lisäksi hyötyä on hyvästä fyysisestä kunnosta sekä aiemmasta asennus- tai huoltokokemuksesta.

Salamasta saanutta Tyttiä hoitamassa

 

Mekaanikon työpäivät ja -tehtävät vaihtelevat. Pölkki nauttii erityisesti ratkaistessaan monimutkaisia, vaativia kokonaisuuksia.

 

– Kerran meille tuli korjattavaksi kuorma-auto, jonka viereen oli iskenyt salama ja lamauttanut koko auton, hän kertoo.

 

Auto ei reagoinut mihinkään eikä vianhaussa käytetty tietokone kertonut sekään mitään. Lopulta Pölkki tutki autoa käytännössä osa kerrallaan varsin perinteisin menetelmin ja ikään kuin seurasi johtolankaa toisensa perään.

 

– Kun vaihdelaatikko oli ensin irrotettu ja ohjausyksikkö vaihdettu, saatiin vianhakua tehtyä lisää. Uusin antureita, korjasin jarrujärjestelmän ja vaikka mitä. Työ kesti pitkään ja ehdin jopa vähän kiintyä siihen autoon, Pölkki nauraa ja kertoo auton saaneen sen rekisteritunnuksen alkukirjaimia mukaillen lempinimekseen Tytti.

 

Lopulta todettiin, että Tytin viidestätoista ohjausyksiköstä neljätoista oli salaman vaikutuksesta hajonnut, Pölkki vaihtanut ne kaikki ja Tytti pääsi niin sanotusti takaisin tienaamaan.

 

– Nämä autot tekevät tiliä aina ollessaan tien päällä. Jokainen päivä, jonka auto on pois käytöstä, on pois yrittäjän tuloista, Rahkonen summaa.

Määräaikaishuolto merkkikorjaamolla kannattaa

 

Merkkihuollolla on suotta tyyris maine. Tuntihinta voi tietysti olla paikallisen automiehen pajaa kalliimpi, mutta hintaa arvioidessa kannattaa ottaa huomioon myös vastine, jonka rahalle saa.

 

– Me seisomme työmme takana, Rahkonen sanoo.

 

– Sekä työllä, Volvon varaosilla että seurannaisvaurioilla on kahden vuoden takuu.

 

Merkkihuollossa on merkille määritellyt, parhaiten toimivat työkalut, valmistajan tuki ja usein paremmat resurssit palvella. Auto saatetaan saada nopeammin kuntoon kuin muualla.

 

– Määräaikaishuolto ehdottomasti kannattaa. Se on ennakoivaa huolenpitoa siitä, että auto pysyy kunnossa ja sitä myötä ajossa, Pölkki sanoo.

 

Nykyään Volvo Truck Center voi palvella asiakkaitaan myös etänä ja autosta jatkuvasti saatavaa dataa hyödyntäen, mikäli asiakas on tehnyt asiaa koskevan huoltosopimuksen.

 

– Nykyaikainen huolto on sitä, että vikakoodeja luetaan ja ohjelmistopäivityksiä ajetaan etänä. Datayhteyksillä voidaan seurata myös esimerkiksi jarrupalojen kulumista sekä ajettuja kilometrejä ja esimerkiksi vaihtaa osat hyvissä ajoin eli ennen kuin auto pettää alta, Rahkonen kertoo.

 

Kiinnostavan työn lisäksi sekä Rahkonen että Pölkki hehkuttavat Volvo Truck Centerin asiakkaita. Pitkät asiakassuhteet tekevät kanssakäymisestä mutkatonta ja mukavat kohtaamiset osaltaan lisäävät työssä viihtymistä.

 

Välillä toki palvellaan myös sattumalta pihaan ajavia yksittäistapauksia.

 

– Joskus tähän kurvaa joku aivan erikoinen auto jostain aivan toisesta maasta, eikä meillä ole edes yhteistä kieltä kuljettajan kanssa. Mutta konekäännöksen avulla ja autoa puhumalla nekin on aina saatu selvittyä.

 

Artikkeli on julkaistu alunperin is.fi:ssä.

Latest Press Release

Latest Press Release