Eilen tuli uitua dieselissä, joten nyt on mukavaa vaihtelua päästä korjaamaan sähköautoa, naurahtaa Vantaan Volvo Truck Centerin mekaanikko Juho Teittinen ja pumppaa tottunein ottein keltaisen kuorma-auton hyttiä kippausasentoon.
Kymmenellä eri paikkakunnalla toimivat Volvo Truck Centerit ovat Volvon valtuutettuja merkkihuoltoja. Asiakkaalle se tarkoittaa merkkikohtaista osaamista, tehdastason diagnostiikkaa, erikoistyökaluja sekä suoraa tukea Volvon insinööreiltä, vaikka ulkomailta asti.
– Kun auton tuo tänne, ei tarvitse huolehtia, saadaanko se kuntoon. Aina saadaan, Teittinen kiteyttää.
Prakaavan lämmityksen takia pikahuoltoon saapunut keltainen kuorma-auto on Teittisen käsissä nopeasti tarkastettu, niin tietokoneavusteisesti kuin mekaanisestikin.
– Kiertovesipumpusta ei kuulu ääntä. Katsotaanpa tuleeko sinne sähköä ollenkaan!
Nykyaikaiset kuorma-autot ovat yhtä aikaa kovaa rautaa ja dataa. Yhdessä autossa voi olla jopa 40 ohjausyksikköä, tietokonetta tai ohjainlaitetta, joiden tulee toimia paitsi itsenäisesti, myös osana järjestelmää. Tietotekniikan lisääntyminen on muuttanut mekaanikon työtä.
– Raskasta, mekaanista työtä tehdään yhä paljon, eli kädet täytyy edelleen työpäivän jälkeen pestä, Teittinen sanoo.
– Lisäksi ohjelmoimme, säädämme parametreja, päivitämme softaa ja varmistamme, että autossa olevat järjestelmät pelaavat yhteen. Usein tietotekniset ongelmat ovat juuri ohjelmistojen välisten ristiriitojen selvittämistä, Teittinen kertoo.
Tekniikan kehitys mahdollistaa sujuvan ja sukkelan diagnostiikan sekä ennakoivan kunnossapidon.
Huolto on nopeaa juuri siksi, että tunnemme yleisimmät pulmat eli emme aloita nollasta.
Mekaanikkojen ammattitaito ja kokemus ovat avainasemassa kuorma-autoja korjattaessa. Monella Volvo Truck Centerin mekaanikolla on hankittuna auto- tai muun teknisen alan tutkinto ennen työnantajan omaa koulutusta ja läpi uran päivittyvää koulutuspolkua. Teittinen esimerkiksi on taustaltaan sähköasentaja, joka on aiemmin ajanut myös jakeluautoa.
– Me todella tiedämme näiden autojen tyypilliset viat ja ratkaisut niihin, Volvo Truck Centerilla 13 vuotta työskennellyt Teittinen toteaa.
Moni saattaa luulla, että käynti merkkihuollossa on aina rivikorjaamoa kalliimpi paukku. Todellisuudessa merkkihuolto saattaa jopa säästää rahaa.
– Joskus käy niin, että ennen kuin auto tuodaan tänne, on siihen muualla esimerkiksi vaihdettu osia, vaikka vika on ollut liittimessä tai johdossa, sanoo Teittinen.
Merkkihuollossa vika olisi todennäköisesti paikannettu nopeammin, ja auto saatu pikemmin liikenteeseen.
– Autoalan yrittäjän toimeentulo on loppujen lopuksi kiinni siitä, liikkuuko auto vai ei. Mitä pidemmäksi korjausaika venyy, sitä kalliimmaksi se käy.
Volvon merkkihuoltoon voi luottaa senkin puolesta, että niin työllä kuin osillakin on kahden vuoden täysi takuu.
Volvo Truck Center Vantaalla on pikahuolto aamukuudesta iltayhteentoista, joka ottaa työt vastaan ilman ajanvarausta. Ajossa tulleet viat hoituvat pikahuollossa usein hyvinkin nopeasti, ja korjausten kesto vaihtelee viasta riippuen vartista muutamaan tuntiin. Vantaan toimipisteessä kuljettajille on siksi aikaa tarjolla odotustilat, lounasravintola ja mahdollisuus käydä myös suihkussa.
– Huolto on nopeaa juuri siksi, että tunnemme yleisimmät pulmat eli emme aloita nollasta, Teittinen sanoo.
Käteväksi korjaamisen tekee Vantaalla myös Volvo Truck Centerin varaosien keskusvarasto, joka sijaitsee korjaamon kanssa samalla tontilla. Mekaanikko voi toisin sanottuna hakea hieman harvinaisemmankin varaosan ihan vain kävelemällä pihan poikki. Toisinaan Teittinen lähtee Volvo Action Servicen, eli Volvon raskaalle kalustolle tarkoitetun tie- ja hätäapupalvelun kautta tuleville korjauskeikoille myös tien päälle.
– 80 prosenttia ongelmista ratkeaa keikoilla paikan päällä eikä hinausautoa tarvita. Yleisimpiä ovat käynnistysvaivat, polttoaine- ja paineilmajärjestelmän häiriöt, letkurikot ja vuodot, hän kertoo.
Vaikka korjaus sujuu rutiinilla, on Teittinen työn puolesta päätynyt kiinnostaviin tilanteisiin. Yksi mieleenpainuvimmista keikoista oli maanalaisessa tunnelissa seisseen betoniauton korjaus.
– Tunnelissa oli liejua polveen asti. Käytännössä uin mudassa päästäkseni korjaamaan vikaantuneen starttijohdon. Mutta kuntoon se tuli ja betonipytty lähti taas pyörimään ennen kuin kallis lasti ehti jähmettyä.
Artikkeli on julkaistu alkuperäisesti is.fi:ssä.
Katso Rekkakuskit Suomi -sarjaa Ruutu-palvelussa.